...

Alle veranderende wet- en regelgeving voor bedrijfswagens tot 2028: een compleet overzicht

Dit uitgebreide artikel gaat in op alle veranderingen in de markt van bedrijfswagens voor de komende vijf jaar. Van het afschaffen van de grijskentekenregeling/BPM vrijstelling, de reiskostenvergoeding, elektrisch rijden en de zero-emissie zones.

Afschaffing grijskentekenregeling/BPM vrijstelling vanaf 2024

De grijskentekenregeling, ook wel de BPM-vrijstelling, zal de komende jaren verdwijnen. Een bestelauto op fossiele brandstof zal vanaf 2025 zo’n 38% duurder zijn. Dat komt neer op een gemiddelde prijsstijging van ruim €11.000 per bedrijfsauto.

In 2025 zal de grijskentekenregeling voor ondernemers verdwijnen. Bedrijfsauto’s van voor 2025 kunnen wel gewoon zonder BPM blijven rijden.

De BPM zal worden berekend op basis van de CO2 uitstoot van de bedrijfswagen. De bpm bedraagt €66,91 per gram CO2-uitstoot.

De BPM vrijstelling zal tussen 2024 en 2026 in drie stappen worden afgeschaft. Het kabinet verwacht er in totaal 2,2 miljard euro extra belasting mee ‘op te halen’ en hiermee zal de verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark versneld worden. Althans dat denkt de overheid.

Nu is het zo dat een BTW-ondernemer met de aankoop van een bestelauto met grijs kenteken in veel gevallen BPM-vrijstelling krijgt. Zo moet de bestelauto aan allerlei (afmetings)voorwaarden voldoen, op naam van een BTW-ondernemer zijn geregistreerd en ten minste voor 10% zakelijk worden gebruikt.

Als er BPM wordt berekend, wordt deze berekend op basis van de netto catalogusprijs. Dat is dus de prijs van de auto excl. de BTW. Het BPM-tarief is 37,7% van de netto catalogusprijs. Bij een benzinemotor mag je daar €1283 vanaf halen. Bij een dieselmotor moet je dit verhogen met €273.

Hieronder zie je een berekening voor een benzine, diesel en elektrische bedrijfswagen in 2025.

 BenzineDieselElektrisch
Catalogusprijs excl. BTW en BPM€30.000€30.000€30.000
Kosten rijklaar maken€1000€1000€1000
Consumentenprijs excl. BTW en BPM€31.000€31.000€31.000
BTW (€31.000 * 0,21)€6510€6510€6510
BPM (€30.000 * 0,377)

€10.027

(€11.310 – €1283) 

€11.583

(€11.310 + €273)

€0
Totaal€47.537€49.093€37.510

Zoals je ziet is er ruim €10.000 en zelfs ruim €11.000 euro aan BPM verschuldigd wat nu nog niet het geval is. Vanaf 1 januari 2024 zal deze BPM-vrijstelling in drie stappen naar nul worden afgebouwd voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen. Na 2026 zal het reguliere BPM-tarief voor BTW-ondernemers van toepassing zijn.

Voor emissievrije bedrijfswagens zal de BPM-vrijstelling wel blijven bestaan. Dat zijn dus bedrijfswagens op elektriciteit of waterstof. Zoals je hierboven kunt zien levert dat een significant verschil op in prijs van het voertuig.

Tweedehands bedrijfswagen

Tot 1 januari 2024 zijn zowel een nieuwe bedrijfswagen als een tweedehands bedrijfswagen vrijgesteld van BPM. Vanaf 2024 betaal je ook BPM over de aankoop van een tweedehands bedrijfswagen die jonger is dan vijf jaar. De verschuldigde BPM wordt dan bepaald volgens de afschrijvingsmethode van de BPM.

Verhoging onbelaste reiskostenvergoeding

De onbelaste reiskostenvergoeding is per 1 januari 2023 van 0,19 cent naar ‘maar liefst’ 0,21 cent per zakelijke kilometer gestegen. Per 1 januari 2024 zal het naar 0,22 cent stijgen. Vele partijen vinden deze verhoging veel te beperkt ten aanzien van de stijging in kosten die er de afgelopen tijd is geweest.

Brandstofaccijnzen

Sinds de flinke stijging in de brandstofprijzen is er een korting op de accijnzen ingevoerd. Deze korting op de accijns van de brandstof blijft vooralsnog bestaan. Op moment van schrijven is de verhoging van de accijns gepland op 1 juli 2023. 

Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) eindigt

Wie een emissieloze bedrijfswagen overweegt kan gebruik maken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) tot en met 31 december 2025. De subsidie is beschikbaar voor ondernemers en non-profitinstellingen. 

Voertuigcategorie N1 ontvangt 10% subsidie op de netto catalogusprijs. prijs excl. btw inclusief bpm en opties die zijn aangebracht voor afgifte van het kenteken.

Voertuigcategorie N2 ontvangt 10% subsidie op de verkoopprijs zonder btw. Als kleine onderneming of non-profitinstelling is dat 12%

Het subsidiebedrag is maximaal €5000 voor iedere bedrijfsauto.

Motorrijtuigenbelasting (elektrische) bedrijfsauto's

Per 2025 zal ook de motorrijtuigenbelasting voor bedrijfswagens omhoog gaan met 15 procent. Daar zal gelijktijdig een verlaging van 4,34 procent tegenover staan, waardoor de verhoging uitkomt op 10,1 procent in 2025. Per 2026 gaat deze belasting weer met 6,96 procent omhoog.

Zero-emissie zones tot 2028

In 2025 zullen ook de zero emissiezones actief worden. Vanaf 2025 moeten daarom ook alle nieuw aangeschafte bedrijfswagens emissievrij zijn. 

Diesel bedrijfswagens mogen door een overgangsregeling met euro 5 nog tot 1 januari 2027 en met euro 6 nog tot 1 januari 2028 in die zones komen.

De komst van deze zones maakt het voor ondernemers die lange afstanden afleggen en zware spullen vervoeren erg lastig. De range met elektrische bedrijfswagens is nog relatief kort, maar met een diesel of benzine bedrijfswagen mag je daarna niet meer in de zero-emissiezones komen.

Samengevat

Er staat de komende jaren dus veel te gebeuren binnen de wet- en regelgeving voor bedrijfswagens. Hieronder worden de besproken punten nog eens kort samengevat.

  • De grijskentekenregeling/BPM vrijstelling wordt afgeschaft vanaf 2024. Dit zou bij de aanschaf van een bedrijfswagen zomaar €10.000 verschil kunnen maken bij de aanschaf van een bedrijfswagen
  • De onbelaste reiskostenvergoeding gaat omhoog van 0,19 cent/km, naar ‘maar liefst’ 0,21 cent/km in 2023 en nar 0,22 cent/km in 2024. Te weinig als je het aan vele partijen vraagt 
  • De korting op de brandstofaccijnzen blijft nog bestaan. Op moment van schrijven is de verhoging gepland op 1 juli 2023
  • De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s stopt per 31 december 2025
  • Per 2025 zal de motorrijtuigenbelasting voor bedrijfswagens omhoog gaan met ongeveer 10,1%. In 2026 gaat deze belasting weer met bijna 7% omhoog
  • In 2025 zullen vele zero emissiezones actief worden. Door een overgangsregeling mogen euro 5 en euro 6 bedrijfswagens nog tot respectievelijk 2027 en 2028 in die zones komen

Gezien de nieuwe wet- en regelgeving kan het dus in veel gevallen zeer interessant zijn om goed na te denken over het tijdstip waarop je de bedrijfswagens vervangt en of je nu al voor een elektrisch voertuig gaat, of je daar nog een aantal jaar mee wacht.

Ben je benieuwd hoe deze wijzigingen specifiek voor jouw situatie van toepassing zijn?

Neem nu volledig vrijblijvend contact op en we voorzien je graag van vrijblijvend advies over de mogelijkheden.